Dag 2: vieze ‘’toiletten’’, kerkdiensten en voetba - Reisverslag uit Purcari, Moldavië van diaconaal project De Eshof - WaarBenJij.nu Dag 2: vieze ‘’toiletten’’, kerkdiensten en voetba - Reisverslag uit Purcari, Moldavië van diaconaal project De Eshof - WaarBenJij.nu

Dag 2: vieze ‘’toiletten’’, kerkdiensten en voetba

Door: Anje en Demi

Blijf op de hoogte en volg diaconaal project

12 Juli 2015 | Moldavië, Purcari

Na een hele lange busreis van ruim 12 uur zijn we eindelijk om 3 uur ’s nachts aangekomen (2 uur Nederlandse tijd) in Purcari, terwijl we het een busreis zou zijn van 9 uur. En daar zagen we al tegen op, blijkt na 9 uur dat we nog 200 kilometer te gaan hadden… Michai stond ons op te wachten op een afgesproken weg met zijn vet coole rode auto. Vanuit daar was het nog 2/3 minuutjes rijden en waren we op plek van bestemming, een mooi klein blauw huisje. De busdeur ging open en Michai zei goeiemorgen, wat erg grappig klonk omdat hij een Moldaaf is die iets Nederlands zei.

Iedereen ging meteen helpen met koffers tillen, maar tot onze verbazing mochten de meiden niks doen. Wat wij eigenlijk wel leuk vonden. Het huisje bestaat uit drie kamers naast elkaar, met een soort van gang van 60 cm lang. Dan kom je in de 1e kamer, hierin slapen Stefan,Henry,David, en Niels gezellig op matrasjes naast elkaar. Links van die kamer slapen de meisjes, er werd ook door Michai heel duidelijk gemaakt dat dat de meisjes kamer is. In deze kamer slapen dus de meisjes. Rechts van de 1e kamer is de laatste kamer. In deze kamer slapen Floris,Lieuwe,Aart,Jari,Frank en Odin.

Iedereen moest na zo lange busreis naar de wc. ‘’De wc’’……ja…wat valt daar over te zeggen. Een groen houten hok,met een golfplaten dak. Met een dun wandje tussen de 2 ‘’wc’s’’. Een betonnen vloer met een te klein gat erin om te kunnen richten, waardoor er veel naast spettert. Helaas kan je wel bodem zien, en zie je alles liggen. Er is geen licht dus je moet je mobiel neerleggen om wat te kunnen zien. Het is wel heel gezellig dat je praktisch met je ruggen tegen elkaar aan het plassen/poepen bent, en alles hoort. Sommige mensen moeten elke keer kohalzen als ze naar de wc gaan,dus het ruikt niet naar viooltjes. Maar gelukkig hebben we daarvoor luchtverfrisser, waar je elke keer een halve bus bij leeg spuit.
En nog een toevoeging van Jessica, het water uit de tuinslang ruikt heel erg naar ei.

De douche is er niet, die gaan we pas morgen bouwen.
Na een nachtje van 5 uur, stond het ontbijt al voor ons klaar. Wat ons heel erg meeviel. Er was lekker brood,kaas,worst en die lieve mensen hadden zelfs nutella voor on gekocht. Wat goed uitkwam omdat Henry’s nutella pot werd afgepakt door de douane, die nu ook aan een broodje met gratis nutella zitten.

En hierna begon de kerkdienst. Het was een kleinere kamer dan we hadden verwacht. Er was een klein verhoginkje waar de pastoor op preekte, en waar wij 3 van onze prachtige ingestuurdeerde nummers mochten laten horen, ze snapten er niks van(net zoals wij niks van hun liederen snapten), maar ze klapten wel leuk mee met happy day. Net zoals wij de hele tijd met hun mee zaten te lachen. De preek zelf werd wel vertaald in het Engels door Michai, maar alsnog begrepen we er niks van.

De pastoor heeft een groene Lada, waar hij 25 euro voor heeft betaald. David was helemaal enthousiast toen hij hoorde dat hij er in mocht rijden. Dus David achter stuur, Michai naast hem, en Sandra,Demi,Frank en Anje opgepropt op de achterbank over hobbelige wegen. Hierna deden Demi,Sandra,Frank,Mirjam,David en met Niels achter het stuur nog een rondje. Die 5 keer afsloeg.
Voor de lunch, die pas om 3 uur was, kregen we hele lekkere aardappelpuree en een lekker lapje kip, diezelfde kip zagen in de ochtend nog rondrennen.
Daarna hebben we een poosje gevoetbald op een veldje in het dorp. Het was heel gezellig en er kwamen ook een paar Moldaven meedoen.
Nu zijn we bezig met een ontmoetingsetentje, en zijn we bezig dit blog te schrijven.

Het was een hele leuke dag,maar we hebben weinig gedaan en hopen dat we morgen wel wat kunnen doen.
Groetjes Anje en Demi

• 12 Juli 2015 - 21:45

Oma En Opa Van David:

Fijn dat jullie goed zijn gearriveerd. Wat een reis. We hebben net jullie verslagen gelezen (Naar het toilet, op die LUXE wc zal wel wennen.) Wij vinden het heerlijk om jullie op deze manier te volgen.
    Hartelijke groeten voor jullie allemaal.

• 12 Juli 2015 - 21:53

Jan Roos:

Beter laat dan nooit, moet je maar denken. Fijn dat jullie gearriveerd zijn en een eerste leuke dag gehad hebben. Veel succes morgen met de eerste bouw activiteiten. Geniet van de ontmoetingmet de Moldaven en veel succes. ( en die toiletten wennen snel....)
    Hartelijke groeten vanuit de Willem de Zwijgerlaan.

• 12 Juli 2015 - 22:16

Ellen Hofman:

Dag kanjers! Frank zag dus terecht op tegen de busreis, zoals hij zei tijdens de uitzwaaidienst. Balen, maar goed, jullie zijn er en kunnen aan de slag.
    Wij hier thuis ook want Jessica, je was nog maar koud een halve dag weg of je vissen hingen happend naar zuurstof wezenloos in de kom. Niet om aan te zien!! Dus ondanks alle andere klussen die er nog te doen waren, kon je pa eerst de vissen redden. Ze spartelen weer fris en fruitig rond nu. Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Iedereen veel succes daar in het verre Purcari, we denken aan jullie!!! Veel liefs van Jan en Ellen

• 12 Juli 2015 - 22:18

Patrick En Marjolein:

Hoi kanjers, wat een avontuur! Fijn dat jullie er, uiteindelijk, toch gekomen zijn :-)
    We zijn benieuwd hoe de douche eruit gaat zien! Jullie hebben nu de kans er iets prachtigs van te maken. Volgens ons is het wel lekker knus slapen zo dicht bij elkaar! Hopelijk niet te warm.
    Leuk he jongens, zo'n auto met Russisch dashboard. Gewoon op goed geluk rondrijden want wat er staat snap je toch niet (zeg ik (Patrick) uit eigen ervaring).
    We wensen jullie een fijne dag en zien uit naar het volgende verslag.
    Groeten ook van Bart en Merel.

• 12 Juli 2015 - 23:01

Gerwin:

Hoi, leuke opstart van de komende weekjes.......
    Het wordt idd tijd dat jullie eens wat gaan doen! Met een beetje naar de wc gaan en in oude barrels scheuren kom je er niet mee weg. We willen vieze handen, zweet en vermoeidheid. Uitgeput op je 'brits' in slaap vallen en de volgende dag weer verder...........
    Blijf je verwonderen, in elk moment beleef je weer iets bijzonders. Ik kijk uit naar jullie verhalen. Slaap lekker!
    Gerwin

• 12 Juli 2015 - 23:37

Barbara Westein:

Hallo allemaal,
    Fijn om te horen dat jullie, na een lange reis, goed zijn aangekomen !
    En misschien was het eigenlijk ook wel fijn dat jullie op deze dag wat
    konden bijkomen. Dan kunnen jullie maandag uitgerust " aan de slag" .
    Ik wens jullie heel veel succes daarmee !
    Vandaag las ik een quote die ik jullie niet wil onthouden :
    - big things often have small beginnings -

Lieve groeten, Barbara.

• 13 Juli 2015 - 04:27

Jan&Liesbeth:

Hallo allen, Odin wat zal je geschrokken zijn bij de douane! En wat een reis hebben jullie achter de rug... Dat voorspelt wat voor de terugreis. Vandaag lekker aan de slag en kunnen jullie gaan bouwen. Zwaar zal het zeker worden en we zijn dan ook benieuwd naar de foto's van jullie zwoegen. Succes allemaal en maak er een mooie tijd van. Liefs van de Heuveltjes

• 13 Juli 2015 - 07:17

Arthur En Melissa:

Wat een avonturen al en de reis is nog amper begonnen! Leuk dat jullie zo hartelijk ontvangen zijn, en handig dat jullie rijles krijgen :-). Misschirn kunnen jullie daar ook afrijden? In gedachten zagen we jullie zitten bij de kerkdienst, moe en ongedoucht maar met gelukkig wel een goed ontbijt achter de kiezen. Respect allemaal! Verder vragen we ons af wat Floris nog voor extra's in zijn koffer had gestopt????
    Vandaag aan het werk; we kijken uit naar jullie volgende verslag!

• 13 Juli 2015 - 08:20

Yvonne De Gier:

Mooie quote Barbara! Leuk om te lezen over jullie reisavonturen en de relaxte start op zondag. Leuke foto's ook en inderdaad 's; avonds na het werken een alvast beetje rijlessen krijgen is best handig. We zijn benieuwd wat vandaag gaat brengen en wachten met spanning op de foto's van 'de douche'.

• 13 Juli 2015 - 08:28

Ellie:

Dit klinkt geweldig! Zo te horen zijn jullie in een luxe situatie terecht gekomen. De wc hoeven jullie niet meer zelf te bouwen. Er zijn er zelfs 2 voor 15 personen (in plaats van 1 voor zo'n 20, zoals 5 jaar geleden in Glinjeni). En groenten hoeven jullie niet te eten, dat valt mee.
    Ik ben alleen benieuwd of jullie over 2 weken nog eieren lusten.
    Succes vandaag met de eerste werkdag! Is die op hetzelfde terrein? Eerst de douche dan maar...? Succes en houd er lol in!

• 13 Juli 2015 - 08:37

Nellie & Adrie Van Den Heuvel:

Dag allemaal,
    Wel fijn dat jullie die eerste dag een beetje konden bijkomen van zo'n lange busreis. Stel mij zo voor dat het hobbelen en schudden was in die bus. Dat was een vooruitziende blik Frank! Goed, dat is achter de rug en nu kunnen jullie op maandagmorgen aan de slag. Veel succes; we zijn benieuwd naar de volgende foto's en verhalen.
    Doei!

• 13 Juli 2015 - 10:14

Ernst En Ina Beitler:

Wat zijn wij opgelucht dat jullie allemaal veilig zijn aangekomen. Wij maken tot nu toe op uit de verhalen dat jullie het allemaal als een groep meemaken. Dat is goed, want de komende weken moet het met elkaaar gaan gebeuren.
    Demi, je krijgt de groeten van je kleine buurmeisje Mila.
    Jari, van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je vriendin Hannah.

Groetjes allemaal,

Ernst en Ina

• 13 Juli 2015 - 10:36

Dinie Beitler:

Hallo Allemaal
    Wat een lange reis hebben jullie gehad.Maar gelukkig zijn jullie veilig aangekomen.
    Wat is het een luxe als je thuis gewoon naar de wc kunt.Daar sta je nu weer even bij stil als ik hoor hoe het er bij jullie aan toe gaat.
    Wij wensen jullie veel plezier en werk lust toe.We blijven jullie volgen via de blog
    Speciaal voor Jari en Demi lieve groetjes.

groetjes Jan en Dinie Beitler

• 13 Juli 2015 - 12:04

Opa At Beitler:

als Jari maar kan voetballen is hij in zijn element al is het in Moldavie, Demi kijkt zittend in het dorre gras wel toe, die maakt zich niet zo druk
    groet vanaf nat Veenlanden