dag 5 in Moldavie - Reisverslag uit Purcari, Moldavië van diaconaal project De Eshof - WaarBenJij.nu dag 5 in Moldavie - Reisverslag uit Purcari, Moldavië van diaconaal project De Eshof - WaarBenJij.nu

dag 5 in Moldavie

Door: Sandra en Odin

Blijf op de hoogte en volg diaconaal project

15 Juli 2015 | Moldavië, Purcari

Vandaag begonnen we de dag met het ontbijt. Dit bestond uit koekjes, droog brood, koude gladde worst en nutella (heel lekker). Na dit ontbijt maakte iedereen zich klaar voor dag 5. Frank, Lieuwe, Demi, Anje, Henry, Aart, Niels en Sandra gingen bouwen. Jari, Stefan, David, Jesssica, Mirjam, Floris en Odin zijn naar het kinderkamp gegaan.

De bouwgroep heeft voor ze konden beginnen een uur moeten wachten op de Moldavische bouwvakkers. Deze tijd hebben we opgevuld door 30 liter drinkwater te gaan kopen voor maar 6 euro!
Toen we terug kwamen waren de Moldaven aangekomen en konden we beginnen, dachten we..

Elke moldaaf kwam met een ander plan en het schoot niet echt op. Uiteindelijk hebben ze bedacht dat we aan de kolommen begonnen.
We begonnen met het rechtslaan van 92 ijzeren staven. Deze konden verbogen worden door een zelf geimproviseerde “machine” van een boomstronk met daarin aan elkaar gelast betonstaal. Dit ombuigen ging frank aardig goed af.

Rond half 1 werden Demi, Anje en Sandra gevraagd voor het maken van voedselpakketjes voor het kinderkamp. Dit waren er 150 en bestond uit 2 koekjes en 2 dikke boterhammen. Deze pakketjes werden door de pastoor in zijn Lada naar het kinderkamp gebracht.
Bij het kinderkamp zijn we begonnen met dansjes met veel te harde muziek. Daarna kregen we bijbel lessen waar die kinderen niet naar wilden luisteren dus je moest constant roepen dat ze stil moesten zijn. Daarna gingen we estafette gingen doen. We moesten rennen, kruiwagentje lopen en hand in hand rennen. En toen kregen we eten waar de kinderen heel blij mee waren. Als laatste deden we een spel waar je elkaars ballonen kapot moest trappen.

Door: Sandra en Odin

• 15 Juli 2015 - 19:02

Liesbeth:

Hallo kanjers.
    Fijn dat er vandaag weer een blog is, daar kijken we toch elke dag naar uit! Mooi dat jullie zoveel kunnen betekenen met bouwen en dat ze jullie als "harde" wekers zien. Hebben jullie het erg warm? In Hoevelaken hebben we de laatste dagen regen, daar verlangen jullie misschien wel naar. Succes met het goede werk wat jullie verrichten en een dikke knuffel voor Odin.
    Liefs Liesbeth

• 15 Juli 2015 - 19:14

Gerwin:

Hoi,
    Lekker in de weer met z'n allen als ik het zo lees. Leuk om het allemaal mee te krijgen. De foto's geven een goed beeld waar julie over schrijven. Wat een enorme groep kinderen! Waar komen die vandaan? Nog heel veel plezier en hou het goede werk gaande! Groetjes.

• 15 Juli 2015 - 19:28

Truus:

Hallo allemaal je kan wel zien dat jullie heel veel al gedaan hebben.
    Jullie zullen het wel heel warm hebben met al dat sjouwen.
    Maar zo als ik zie doen jullie leuke spelletjes met de kinderen.
    Dat is goed voor de ontspanning dat hebben jullie ook nodig.
    We zijn trots op jullie.Groetjes uit Hoevelaken Opa en Oma van Odin.

• 15 Juli 2015 - 20:25

Barbara:

Hallo allemaal,
    Het was me het dagje weer wel denk ik !
    Na het zien van de foto's dacht ik (net als Gerwin ) :waar komen alle kinderen vandaan?
    Zijn ze uit de buurt of op een vakantieweek ?

Nelson Mandela zei ooit : Things always seem impossible until they're done.

Lieve groeten, Barbara.

• 15 Juli 2015 - 21:19

Ernst En Ina:

Dag lieve allemaal,

Wat een belevenissen. Het is elke dag een feestje om jullie blog te lezen.
    Vooral de foto's zijn mooi om te zien. De zelfgemaakte douche, geweldig!

Dit verhaal/anekdote staat als reactie bij de Moldavië gangers uit Bunschoten/Spakenburg.
    Ik vind dit zo mooi en wil dit graag met jullie delen:

Een man liep eens langs een strand dat vol lag met honderden aangespoelde zeesterren. Hij zag een jongetje zeesterren 1 voor 1 terug de zee in gooien. De man liep op het jongetje af en vroeg: "Waar ben je mee bezig?" "Op het strand kunnen ze niet leven door de zon. Ik gooi ze terug in zee op dat ze blijven leven," antwoordde de jongen. "Dat heeft geen enkele zin. Voor elke zeester die jij terug gooit, spoelen er weer tien aan. Je kunt ze nooit allemaal redden. En behalve dit strand zijn er nog duizenden andere stranden waar ze aanspoelen. Het maakt geen verschil," zei de man. Het jongetje keek om naar de meneer, pakte nog een zeester op en antwoordde: "Voor de wereld maakt het misschien geen verschil, meneer. Maar voor deze ene is het verschil levensgroot!"

Dit levensgrote verschil maken jullie in Purcari!!

Wij zijn supertrots op juliie!!
    Jari en Demi een dikke houden van knuffel voor jullie!!

Groetjes Ernst en Ina

• 15 Juli 2015 - 21:33

Patrick En Marjolein:

Fijn jullie belevenissen van de afgelopen dagen te lezen! Helaas is het niet mogelijk om alle foto's te bekijken maar wat we kunnen zien geeft een goed beeld. Wat een andere wereld. Harde werkers! En wat veel kinderen. Wat zullen ze genieten!
    Wij zijn trots op jullie! Tot de volgende keer, mooie dagen en succes!!

• 15 Juli 2015 - 22:02

Diniebeitler:

Hallo allemaal

Jullie maken heel wat mee,koekjes als ontbijt,onze kleinkinderen zouden dat ook wel willlen.
    Wat zullen jullie een boterham weer lekker vinden als je thuis bent.
    Prachtig om te lezen hoe het er daar aan toe gaat.
    Denk dat er wel vaak tot tien geteld moet worden.
    Maar petje af wat er allemaal al is gedaan.
    Wens jullie veel plezier en voldoening met alles wat er nog gaat komen.

Lieve groetjes Jan en Dinie Beitler

• 15 Juli 2015 - 22:12

Philine En John:

Het is super leuk om jullie blog te lezen en zo mee te beleven wat er zo al door jullie wordt gedaan. Er is in de 5 dagen al heel wat werk verzet. Als jullie zo door gaan is het project waar jullie voorgekomen zijn zeker op tijd af.

Verder lees ik dat jullie goed weer hebben, dan hebben jullie het beter getroffen dan wij! Hier zitten we al een paar dagen in de regen en de vooruit zichten zijn voor de komende week ook niet veel beter.

Ook fijn om te lezen dat jullie je inzetten voor het kinderkamp, zal voor deze kinderen ook wel een happening zijn om met jullie in contact te komen en leuke spelletjes met jullie te doen.

Dit zijn ervaringen waar julllie nog heel lang op zullen terug kijken, als jullie weer in Nederland zijn. Dus geniet er maar goed van!!

Lieuwe en Floris we vinden het super dat jullie je hiervoor inzetten. Toppie gewoon!

Dikke hug van ons!

Groetjes Philine en John

• 16 Juli 2015 - 09:45

Petra Floor:

Onder de indruk van de verslagen en de foto's.
    Wat zijn jullie in een andere wereld beland........en toch zo dichtbij.
    Super wat jullie doen!
    Warme groet, Petra.

• 16 Juli 2015 - 12:03

Willemien Schuurman Hess:

Beste harde werkers,
    Het is enig om jullie verhalen te lezen. Hoe bestaat het, denk ik dan. Hoe kunnen jullie 150 ijzers rechtslaan? En dat je dan zelf een machine bedenkt.!
    Het werk is niet zo best georganiseerd door de plaatselijke bouwvakkers, begrijp ik. Knap dat je dan toch doorzet en vrolijk? verder gaat.
    Frank is dus de MEESTER BUIGER.

En dan het kinderkamp. Ik moet wel lachen om het programma. Na de dansjes op keiharde muziek, naar de bijbel. En ze letten niet eens op. Jullie zeker wel?
    Verder gezellig spelletjes. Met een riem meppen is inderdaad niet onze cultuur.
    Stoelendans met papieren op de grond vind ik een vondst. Zijn er ook speciale kinderen? Met erg veel vragen om liefs naar jullie toe?
    Ik hoop morgen weer verder te lezen in jullie verhaal. Bedankt dat ik het lezen mag.
    Veel plezier en sterkte gewenst, Dag Anje, Dag Jessica, Dag AArt. Dag allemaal.
    Liefs, Willemien

• 16 Juli 2015 - 13:20

Opa At Beitler:

Jari, Demi (en de rest)

Het lijkt mij dat de plaatselijke "Bob de builders" niet erg veilig werken gezien de doorbuigende steigerplanken. Van een steiger hebben ze waarschijnlijk nooit gehoord evenals van de veiligheidsinspectie.
    Er wordt kennelijk niet volgens een planning, tekeningen en bestek gewerkt. Misschien had ik als bouwkundig opzichter mee moeten gaan?
    Hoe buigen jullie staal (betonijzer) recht met een boomstronk? Is hier een foto van ?
    Wees voorzichtig met alles wat je doet/gaat doen.
    Demi, jij kunt inmiddels wel goed broodjes smeren denk ik.
    Jari, ik kan sommige blokken (bijv. IMG_5089) met foto's niet openen. (trouwens je moeder ook niet)
    Moet ik hiervoor iets instellen?
    Ik denk dat het bij jullie aardig heet is, in Hoevelaken is het momenteel ook weer behoorlijk warm.
    Jongens, succes in het verre Moldavie.

Groet, opa At Beitler

• 16 Juli 2015 - 14:38

Sigmund:

Trots op deze Beitlers (en de rest natuurlijk ook)

• 16 Juli 2015 - 17:01

Arthur&Melissa:

Hey mannen(en dames daar bedoelen we jullie ook mee),

Stoer dat jullie in Moldavie op de stijgers staan, terwijl heel Nederland op vakantie is aan de cote d'azur, costa brava of de belgische kust. Jullie zijn doeners! Vergeten jullie niet om je heen te kijken, er is vast veel te zien en te leren waar jullie later wat aan hebben. De blog is top dus des te uitgebreider des te beter, het thuisfront geniet met volle teugen.

Groeten uit Hoevelaken
    Arthur Melissa Sterre(die haar broertjes mist).

• 16 Juli 2015 - 20:55

Adrie:

Oh mooi Frank,

Ik lees dat de sportschool zijn vruchten afwerpt!!
    Het is aardig aanpoten zo te lezen. Veel succes allemaal.